Amazing Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mark Wilming - WaarBenJij.nu Amazing Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mark Wilming - WaarBenJij.nu

Amazing Hong Kong

Door: Mark Wilming

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 September 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Wauw! Wat een week! Zo ontzettend veel dingen gedaan! Ik had van te voren gezegd dat ik geen blog bij zou houden van deze exchange periode, omdat ik waarschijnlijk toch niet elke dag zo veel zou beleven. Nou, deze week was echt het tegenovergestelde van die verwachtingen. Elke dag heb ik wel weer iets gedaan en het is nu(zondag) eigenlijk voor het eerst dat ik rustig op mijn kamer zit.
Vorige week zondag ben ik vroeg met mijn familie en Lisette naar Schiphol gegaan, want om 10:40 vloog ik richting Frankfurt. Het afscheid viel mij erg zwaar en hier had ik tijdens het eerste deel van mijn vlucht ook nog wel last van. In Frankfurt moest ik 3 uur wachten en toen stapte ik daarna in het vliegtuig richting Hanoi. In zo’n groot vliegtuig had ik nog nooit gezeten! Na een lange vlucht kwam ik uiteindelijk aan in Hanoi. In Amsterdam hadden ze mij verteld dat in het systeem stond dat mijn koffer sowieso wel werd overgeplaatst naar het vliegtuig richting Hanoi, maar dat ze het niet zeker wisten of dat ook het geval was voor het vliegtuig naar Hong Kong. Dat moest ik dan daar nog maar even vragen. Het probleem was alleen dat niemand Engels kon op het vliegveld dus na veel proberen heb ik het maar opgegeven en ben ik in het vliegtuig naar Hongkong gestapt met de goede hoop dat mijn koffer daar ook heen zou gaan. Dat was dus nog wel even spannend, maar toen ik door de douane in Hong Kong kwam en bij de kofferband aankwam, was de eerste koffer die ik zag die van mij! Een hele opluchting. Mijn mobiel was alleen leeg en op mijn mobiel had ik staan waar ik werd opgepikt door de shuttle bus, dus ik wist nu niet waar ik heen moest. Dus ben ik maar aan verschillende mensen gaan vragen waar ik heen moest maar niemand wist iets van een shuttle bus richting mijn universiteit. Dus ik bleef maar mensen vragen, totdat er in eens een jongen was die mij hoorde vragen naar de shuttle bus. Hij was ook op weg naar de CityU samen met nog 2 andere jongens en 1 meisje. Uiteindelijk hebben we toen maar besloten om met de taxi naar de universiteit te gaan. Dit was ook nog wel een avontuur op zich, want toen we in de taxi zaten begon de taxi chauffeuse in eens druk te bellen met 2 verschillende telefoons. Dit was al gek genoeg, maar toen gaf ze mij ook nog eens een van de twee telefoons en zei dat ik maar moest bellen. Toen ik de telefoon tegen mijn oor plaatste hoorde ik een man zeggen: “Hello, I am the taxi driver. Where do you want to go?” Moest ik blijkbaar aan hem uitleggen waar we heen wilden en dan zou hij het weer uitleggen aan de vrouw achter het stuur. Al met al een gek ritje en uiteindelijk aangekomen op mijn kamer. Kamergenoot is er (gelukkig) nog niet. Toen we op de universiteit aankwamen heb ik met de Zweden die ik op het vliegveld was tegengekomen afgesproken dat ik die avond nog met hun naar de Ikea zou gaan, want we hadden nog helemaal geen beddengoed of wat dan ook. Maar toen wij gingen verzamelen om naar de Ikea te gaan, kwamen we er achter dat er een hele Ikea tour was georganiseerd en dat het hele plein haast vol stond met exchange students. Na de Ikea zijn we door gegaan met een kleinere groep naar een lokaal Chinees restaurant. Hier hebben we ‘hot pot’ gedaan. Dat houdt in dat je verschillende pannen met kokend water (?) krijgt waar je allemaal soorten vlees in kan gooien. Gelukkig zaten er ook een paar locals aan onze tafel, want anders hadden wij nooit geweten wanneer iets gaar was of wat dan ook. Hier heb ik ook weer allemaal mensen ontmoet en ook nog nieuwe soorten vlees geproefd. Vooral de krab vond ik daar heel erg lekker!
Dinsdag hadden we eerst een advies sessie en daar leerden ze ons onder andere een paar Chinese woorden zoals ‘Sing Si Dei Hok’ of zo iets, dat betekend City University of HongKong en dat blijkt later heel handig te zijn, want geen een taxi chauffeur kan Engels. Daarna zijn we wat gaan eten in de kantine met een aantal mensen, wat ik had besteld viel wat tegen want het stelde niet zo veel voor en het drinken wat er bij zat, red bean ice was echt heel erg smerig. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan om wat drank te halen want die avond zouden we op stap gaan in Lan Kwai Fong, ofwel LKF. Heel erg gezellig en rond 10 uur met de metro naar LKF gegaan. Wat was dat vet zeg, feesten tussen de wolkenkrabbers! Ook is het nachtleven hier veel meer op straat, dus overal in de straat staan mensen te dansen op de muziek. Heel erg leuke ervaring en er waren zelfs allemaal ouderen aan het dansen. Ook zit hier op elke hoek van de straat wel een seven-eleven, dat is een kleine supermarkt waar je van alles kan halen. Hier halen de meeste mensen dan ook hun drinken, want het is hier spotgoedkoop. Buiten de 7-11 is het dan ook altijd gezellig! Uiteindelijk ben ik met Luca, Danielle en Sten met de taxi terug gegaan.
Woensdag hadden we een oriëntatie game en er stond dat je je ‘running shoes’ ook mee moest nemen, dus iedereen ging er van uit dat het iets sportiefs zou zijn. Dit was het alleen totaal niet! Je werd ingedeeld in verschillende groepen en dan kreeg je een tour door de universiteit en moest je op verschillende plekken opdrachten doen, zoals stoelen tellen of zo. Misschien dat Chinezen dit heel erg leuk vinden, maar wij vonden er allemaal niet heel veel aan. Ik begon me tijdens de tour ook steeds minder goed te voelen, waarschijnlijk omdat ik nog helemaal niks gegeten had en ik nog steeds erg moe was van alles. Gelukkig kregen we na de tour een lunch en hier knapte ik heel erg van op. Dit was de eerste keer dat ik brood at in Hong Kong, nooit gedacht dat ik dat zo zou missen! Na de lunch voelde ik me dus een stuk beter en heb ik mijn studenten kaart en fitness kaart geregeld samen met Sten. Daarna wilde ik nog even wat eten halen in de kantine op de campus, voordat we de rest van de avond even rustig aan zouden doen. Maar in de kantine kwamen we Lilyana tegen en zij stelde voor om die avond samen naar de lichtshow in Victoria Harbour te gaan. Dit leek ons een goed idee en we spraken af dat we daar een uur later heen zouden gaan. We hebben toen alle drie nog wat meer mensen uitgenodigd waardoor we uiteindelijk met een stuk of 20 mensen naar de lichtshow zijn gegaan. Dit was de eerste keer dat we echt Hong Kong konden bekijken en wat was het indrukwekkend! Wat een wolkenkrabbers zeg! De lichtshow viel alleen wel een klein beetje tegen, omdat het niet heel erg veel lichten waren. Daarna zouden we ergens gaan eten en we wilden wat lokaals proberen, dus zijn we op zoek gegaan naar een lokaal restaurant. In dit restaurant hingen overal gebraden eenden en dat hebben we zelfs besteld! We hadden allemaal wat anders besteld en we vonden eigenlijk allemaal wel dat de eend het lekkerst van allemaal was. Wat hier alleen wel heel vervelend is, is dat ze meestal nog alle botten in het vlees laten zitten waardoor het erg lastig is om dit te eten. Vooral met de chopsticks! Daarna wilden we nog ergens wat gaan drinken, om de avond goed af te sluiten maar toen bleek het overal in eens heel erg duur te zijn. (9 euro voor een biertje) Toen begon het ook in eens heel hard te regenen, dit duurde 5 minuten en toen was het ook al weer droog. Heel apart, maar blijkbaar normaal hier in Hong Kong. Uiteindelijk zijn we toen naar huis gegaan. Vanwege het tijdsverschil van 6 uren kon ik toen ik thuis kwam nog mooi even skypen met het thuisfront, want daar was het toen rond half 9. Ideaal!
Donderdag was voor mij de eerste dag dat ik helemaal vrij was en niet iets van een introductie van de universiteit had. Ik had met Ahmed en Sten afgesproken om om 1 uur te verzamelen en dan naar the Victoria Peak te gaan en vanaf daar te gaan hiken. Ik had me alleen verslapen, waardoor we pas om half 3 die kant op zijn gegaan. We hadden van te voren alleen niet heel goed uit gezocht waar we heen moesten, dus dit hebben we toen nog gevraagd aan iemand bij de metro. Het vervelende was alleen dat alle Chinezen Victoria Park verstonden in plaats van Victoria Peak. Hierdoor kwamen we dus heel ergens anders uit en zaten we in een park midden in de stad in plaats van boven op een berg. Uiteindelijk daar ook weer wat mensen gevraagd en toen konden we het wel vinden. Erg lange rij voor de tram die ons boven op de berg moest brengen waardoor we rond 6 uur boven op de berg waren. Wauw! Wat was dat uitzicht mooi! Uiteindelijk bleek 6 uur de perfecte tijd te zijn om daar heen te gaan, want nu konden we Hong Kong in het licht en in het donker zien! (het wordt hier om 7 uur donker) Daarna hadden we heel erg honger en hadden we alle 3 wel zin in iets lokaals dus zijn we de mcdonalds maar in gegaan, heel erg lekker! We wisten dat er die avond ook nog een speciaal feest zou zijn waar je gratis naar een van de exclusiefste clubs van Hong Kong kon, maar op dat moment hadden we daar alle 3 niet echt zin in, want we waren allemaal zo erg moe! Maar toen we op de campus aankwamen, stond iedereen daar nog en hebben we maar besloten om toch mee te gaan. Dus snel naar onze kamer gerend, overhemd en nette broek aan en weer gaan! De exclusieve club viel een klein beetje tegen, omdat de muziek niet heel goed was en het drinken heel erg duur maar het was wel een hele leuk ervaring. Uiteindelijk nog naar wat andere clubs gegaan, was allemaal heel erg leuk!
Vrijdag ben ik op jacht gegaan naar goede melk met Sten, want eerder hadden we al soja melk gekocht maar die is echt niet te drinken! Na een paar pogingen hebben we uiteindelijk de goede melk te pakken en hier hebben we dan ook uitermate van genoten buiten. Die avond gaan we met een groep naar Victoria Park waar we eerder ook al een keer uitkwamen. Echt een fantastisch park midden tussen al de wolkenkrabbers. Daar hebben we lekker gezeten en een beetje overgeschoten met een gevonden voetbal. Niet heel intensief, maar toch erg zweten met dit klimaat!
Zaterdag hadden we afgesproken om naar het strand Shek O te gaan. Dit was verder weg dan ik dacht! We moesten eerst met de metro en daarna ook nog met de bus. Tijdens de busrit wel echt fantastische uitzichten op de prachtige natuur van HK. Water was heel erg warm dus het was niet heel verfrissend maar toch wel heel erg lekker! In de zee van Hong Kong zitten haaien, maar gelukkig hebben ze bij elk strand hekken in het water staan, waardoor het water haaivrij is! Op het strand lekker gevoetbald, gevolleybald en sommigen hebben zelfs een Icebucket challenge op het strand gedaan. Helaas moet ik er nu ook aan geloven.. Op de terugweg stopt de bus ineens met rijden en moet iedereen uitstappen, de motor van de bus is oververhit en we moeten wachten op een andere bus. Uiteindelijk weer aangekomen op de campus en hier snel omgekleed, want daarna gingen we naar een Michelin aangeraden restaurant vlakbij LKF. Daniele was hier ook al eerder geweest en hij zei dat het heel erg lekker moest zijn. In het restaurant stonden allemaal tafels voor 4 personen, dus dit kwam goed uit want we waren met 16 man. De gerechten daar waren niet heel erg groot, dus wij besloten om 10 gerechten te bestellen met z’n vieren. De reactie van de serveerster was heel erg grappig, want zij snapte er niks meer van. Blijkbaar waren ze het niet gewend dat iemand meerdere gerechten bestelde. Het eten was echt fantastisch! Vooral de Dim Sum, Shrimp Dumplings en loempia’s met garnaal zijn daar echt heerlijk. Het restaurant wilde op een gegeven moment eigenlijk wel sluiten, waardoor we er uiteindelijk bijna uitgejaagd werden. Best grappig. Daarna zijn we door gegaan naar LKF. Fantastische avond gehad!
Vandaag heerlijk uit geslapen tot een uur of 3 en daarna even rustig wat dingen gecheckt op mijn laptop. Uiteindelijk om 6 uur afgesproken met Ahmed om even wat te gaan eten, niet heel speciaal maar het was weer wat maagvulling. Daarna PSV-Vitesse gekeken (3 punten!) en geskypt met de family. Uiteindelijk zelfs nog met beppe, want Lisette had haar iPhone mee naar de boskwei!

  • 02 September 2014 - 08:32

    Afina:

    Hey Mark,

    Leuk dat je toch een verslag hebt geschreven. Fantastisch om te lezen en veel dingen zijn erg herkenbaar! Ik hoop dat je vaker een blog bijhoudt, want je gaat zeker weten meer van dit soort avonturen beleven. Enjoy HK!

    Liefs je buurmeisje ;)

    p.s Nu krijg ik ook kriebels om weer naar Azië te gaan

  • 06 September 2014 - 10:50

    Heit:

    Tjonge wat kun je veel meemaken in korte tijd...
    Mooi zo'n blog, vooral doorgaan!
    Heit

  • 20 September 2014 - 19:37

    Jannie Booi:

    Hoi Mark,
    Net je verslag gelezen hartstikke leuk dat je al zoveel hebt gezien en dat je het in
    ieder geval naar de zin hebt in HK. Wens je nog veel leuke ervaringen en succes met
    je studie.

    een lieve groet van je buurvrouw Jannie B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong

Studie aan de City University of Hong Kong

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2014

Dagje Macau

01 September 2014

Amazing Hong Kong
Mark

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 2190

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 31 December 2014

Hong Kong

Landen bezocht: